اجرای طرح اصلاح الگوی کشت حلقه مفقوده کشاورزی استان همدان است.

استاندار همدان، تغییر الگوی کشت و جلوگیری از کشت محصولات پرآب بر را ضروری و اولویت اصلی این استان بیان کرد و گفت: بسیاری از محصولات کشاورزی پر آب بر و با بهره وری کم هستند که قوانین قوی بازدارنده نیاز است تا ممنوعیت کشت محصولات پر آب بر اتفاق افتد.

علیرضا قاسمی فرزاد گفت: هم چنین توسعه کشت‌های گلخانه‌ای یکی دیگر از روش‌های مهم جلوگیری از کشت محصولات پر آب بر است که می‌تواند مصرف آب در بخش کشاورزی را به یک دهم کاهش و بهره وری محصولات را به پنج تا شش برابر افزایش دهد.

 
الگوی کشت به معنای تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور، دانش بومی کشاورزان، بهره گیری بهینه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و حفظ محیط زیست تعریف شده است و یکی از موارد مورد توجه برای حفظ محیط زیست، غلبه بر کم آبی و صرفه جویی در منابع آبی به نحوی با استفاده از ابزار و روش‌های نوین بتوان آب کم‌تر مصرف کرد و بازدهی بیشتری از زمین داشت.

زمین برای آنکه بتواند محصولات کشاورزی را پرورش دهد به آب نیاز دارد، اما بهتر آن است این آب طوری تأمین شود که علاوه بر جلوگیری از هدر رفت منابع آبی در افزایش تولیدات کشاورزی نیز مؤثر باشد.

اختصاص ردیف بودجه مشخص برای الگوی کشت هم در قانون بودجه ۱۴۰۲ عنوان شده است و حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز اجرای الگوی کشت در ردیف بودجه سال ۱۴۰۳ است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار